5. februar 2019

En rejse gennem graviditetens årstider

Del 4: Jord-fasen - graviditetens sensommer

- fra starten af graviditetsuge 17 til slutningen af uge 24

Dette er det fjerde i en serie på 8 indlæg, der handler om graviditet, fødsel og barselperiode set i et traditionelt, østasiatisk fem fase perspektiv (læs forrige indlæg her). Min erfaring er, at 5-fase perspektivet kan fordybe din forståelse af dig selv, dit barn og graviditetsprocessen og dermed give dig muligheden for at støtte dig selv, søge relevant støtte og vokse – både fysisk og personligt – mens du er gravid. For hver fase er der madopskrifter, råd og vejledning omkring typiske temaer i fasen, forslag til blomsteressenser og meget mere. Mit håb er, at det også vil være til gavn for dig, dit barn og din familie i denne helt specielle periode i jeres liv :-)

Jord-fasen er sensommer og høsttid. Solen har passeret Zenith, sommeren går på hæld, frugter, bær og nødder modnes og sankes.
Jord-fasen har at gøre med næring, at tage imod den næring, der er til rådighed, kapaciteten til at nære os selv i alle dimensioner. Når Jord er i balance, kan vi understøtte os selv og tage ansvar for vore behov, enten ved selv at tilgodese dem eller ved at bede om den nødvendige hjælp, og vi kan lære af vores erfaringer og tage dem til os og vokse med dem. 
En vigtig kvalitet i Jord-fasen er evnen til at drage omsorg for os selv og som en følge deraf, kapaciteten til at drage omsorg for andre. Arketypen 'Den Store Moder' er udtryk for Jord-aspektet. Jord er tæt knyttet til den helt tidlige symbiotiske kontakt til vores egen mor. I jo højere grad, vi har oplevet denne symbiose som positiv og nærende, i jo højere grad vil vi opleve basal tillid. Det betyder, at vi kan give slip på mor, stå selv og understøtte og nære os selv og andre. Dette er et vigtigt aspekt af menneskelig modenhed.

Følelsen af tilfredshed, at du har det, du har brug for, tillid til dig selv, din krop og din partner, uafhængighed, følelsen af at kunne stå selv, både alene og som par, er altsammen tegn på en sund Jord-fase.

Løvefod (Lady's Mantle)

Essensen af Løvefod understøtter vores forbindelse med Jord-elementet og med Jordkloden – Moder Jord – som en levende, åndende organisme, som vi er en uadskillelig del af; den lærer os at lytte til Jorden og erkende, at vi er en del af Jordens åndedræt. Essensen understøtter vores egen følelse for os selv og kapacitet til at nære os selv fysisk og følelsesmæssigt – at være vores egen mor. Dermed understøtter den også kapaciteten til at have medfølelse med og omsorg for andre. Essensen styrker vores kapacitet til at stå selv og tage ansvar for os selv og vore behov på alle niveauer. 

Læs mere om Løvefod

Jord-fasens energi

Jord-fasen er midten af graviditeten, og den kraftige opad- og udadrettede Yang-energi, som karakteriserer den første halvdel af graviditeten, skifter til en gradvist mere indadrettet og jordforbundet Yin-tilstand. Måske føler du dig nu mere moden og grounded i din graviditet. Barnet har brug for mere plads, du begynder at mærke liv, og din relation til dit barn fordybes gennem denne kommunikation mellem jer.
Jord-fasen har at gøre med fordøjelse og energiomsætning. Din vægt stiger hurtigere end hidtil. Træthed, lav blodprocent og problemer med din fordøjelse kan være tegn på, at Jord trænger til ekstra støtte. Trang til sødt er et typisk udtryk for dette. Måske bekymrer du dig også om fremtiden, om din evne som mor, om dit parforhold og føler dig utryg og afhængig af ydre omstændigheder.

hvordan kan du støtte dig selv i jord-fasen?

Øv dig i at mærke og opfylde dine behov og tag godt vare på dig selv. Drag omsorg for de fysiske rammer for dig selv og din familie og opbyg tryghed og stabilitet sammen med din partner. Skab et hjem, hvor du føler dig veltilpas og understøttet. Træf beslutninger omkring fødested og fødsel og eventuelle ældre søskende. Glæd dig over at være fysisk og find ro og velvære i din krop. Dyrk yoga, dans eller andre praktikker, der styrker din jordforbindelse og kropsfornemmelse. Gå lange ture i naturen og lav forsigtigt havearbejde, hvis du har mulighed for det. Bare tæer og fingrene i jorden understøtter og opbygger Jord-aspektet. Del gode måltider med andre, enten ved selv at invitere eller ved at tage imod andres invitationer. Måske giver det mening for dig at sylte, henkoge, nedfryse og opbygge et mad-lager, som du kan få glæde af i perioden efter fødslen. Relationen til din egen mor er ofte et tema i Jord-fasen af graviditeten, både i drømme og i vågen, bevidst tilstand. At reflektere over din relation til din mor kan åbne for en forståelse af hendes vilkår og omstændigheder og kan måske give mulighed for en fordybelse af kontakten mellem jer. 

kost i Jord-fasen

Kosten er vigtigere end nogensinde i Jord-fasen. Læs de generelle kostanbefalinger for gravide ovenfor og tag dem til dig. Øv dig i at mærke på din egen krop og i dit eget energisystem, hvad du har brug for at spise. Tilbered maden med omsorg for dig selv og respekt for råvarerne. Spis med nærvær og glæde og nyd maden, så vil din krop og din fordøjelse tage positivt imod den og din næringsoptagelse vil forbedres mange gange. 
Den søde smag hører til Jord-fasen og er styrkende. Vælg den naturlige sødme i feks. korn, langtidsbagte løg og rodfrugter. Spis frugt i moderate mængder. Begræns sukker, slik og kager, da de øger tendensen til ødemer.
At starte dagen med et varmt måltid og spise regelmæssige små måltider, kan nedsætte behovet for chokolade og kage. Dette er et tegn på, at Jord-fasens kraft mobiliseres og kan være et skridt i retning af at  lindre andre symptomer såsom manglende energi eller fordøjelsesproblemer.

Disse fødevarer understøtter Jord-fasen:

  • Den kornsort, der er forbundet med Jord, er hirse; hirsekornet er gult og rundt og har en sød smag.—
  • Søde og stivelsesholdige fødevarer
  • Gule, orange og brune fødevarer
  • Rodfrugter, kål, okra, squash, agurker, langtidstilberedte løg, svampe
  • Oksekød
  • Vandmelon, melon, søde æbler, søde kirsebær, dadler, vindruer, ferskner, bananer, papaya, mango
  • Linser og tørrede ærter
  • Jordnødder, kokos

hokkaido-suppe

Ingredienser:
3-4 spsk kokosolie
4 skalotteløg
5 fed hvidløg
ingefær efter smag, jeg bruger et økologisk stykke, ca. 4 cm. langt
1 hokkaido
1/2 knoldselleri (Kan undlades)
vand
evt. 1/2 dåse kokosmælk
salt
græskarkerner og persille til pynt

Tilberedning:
Skær løg, pil hvidløg og hak dem lidt, hak ingefæren fint.
Skær hokkaidoen i mindre terninger. Feks 2x2 cm. Lad endelig skrællen sidde, den bliver dejligt blød under kogningen. Rens sellerien godt imellem dens rødder, ligeledes lad skrællen sidde på sellerien og skær også den i terninger.
Varm kokosolien i en stor gryde, hæld først løg, hvidløg og ingefær ned; når løgene er gennemsigtige, kan du putte hokkaido og selleriknold i. Steg ved middelhøj varme i 7 minutter og hæld så vand over til det dækker. Lad suppen koge under låg ved svag varme, indtil grønsagerne er bløde. Ca 30 minutter. 
Tag gryden af varmen og blend suppen så meget, som du har lyst med en stavblender. Nogen gange lader jeg grøntsagerne koge rigtigt bløde og så moser jeg bare med en grydeske. 
Tilføj til sidst kokosmælken, smag til med salt og varm suppen op en sidste gang.

Server den med en hirsebolle, drys evt. med lidt græskarkerner og persille og nyd.

(Opskrift: Mathilde Siegumfeldt)

Tak fordi du læste med :-)

Rejsen gennem graviditetens årstider fortsætter. Næste afsnit handler om Metal-fasen, graviditetens efterår.

Kærligst, Johanne

kilder

Ruthild Schulze m.fl.: ’Die Jahreszeiten im Palast des Kindes’, Hebammenforum, august 2007
Nigel Ching: ’Akupunkturens Grundpricipper’, Forlaget Klitrose, København 2012
Franz Huebotter: ‘Shou Shi Bian. Ein chinesisches Lehrbuch der Geburtshilfe.’ Urban & Schwarzenberg, Berlin 1913
Li & Krautwald: ’The Path of the Empress’, Krautwaldverlag, Hamburg 2012
Daverick Leggett: 'Helping Ourselves: A Guide to Traditional Chinese Food Energetics', Meridian Press
Daverick Legget: 'Recipes for Self-Healing', Meridian Press
Christiane Seifert: 'Die Fünf-Elemente-Küche', Knaur MensSana 2007
Sarah J. Buckley: 'Gentle Birth, Gentle Mothering', Celestial Arts, Berkeley 2009
Henrik Dybvad Larsen: Fosterets og fødslens psykologi', Pregnant Press 2018
Lillian Bridges: ’About the 5 Elements of Food’, http://5elementfood.blogspot.dk/p/five-elements-of-food.html
Mathilde Siegumfeldt: diverse opskrifter, kontakt: @psykomotorik_mathilde

læs også:

Mathilde's rejse

Læs om Mathilde's og hendes søn Olmo's rejse gennem graviditetens årstider

klik her

kursus for fødselshjælpere & akupunktører

Lær at støtte den gravide gennem de 5 faser med akupressur, urter, blomsteressenser og vejledning i kost & livsstil.

læs mere og tilmeld dig her

Tilmeld dig maillisten og få direkte besked, når der er nye blogindlæg :-)

...eller følg mig på instagram: @johannesiegumfeldt