om at spise godt

I Vesten har vi udviklet en forestilling om 'sunde' og 'usunde' fødevarer. Nogle fødevarer er sunde, det vil sige gode for os, selv om vi ikke nyder dem. Andre fødevarer er usunde, det vil sige dårlige for os, og vi spiser dem med skyldfølelse eller undgår dem. Set fra en østasiatisk synsvinkel er det individuelt, hvad der er godt for os. Det afhænger af, hvilke ubalancer, vi hver især har tendens til.

nærvær

Hvis vi er nærværende over for os selv og mærker efter, hvad vores system beder om, kan vi med tiden  træne os i at mærke, hvad der er godt for os. Vi kan lære at skelne mellem dét, som er en craving, det vil sige en kompensation for et behov, vi ikke tager os af, og dét, som reelt nærer os, både fysisk og følelsesmæssigt.

det er vigtigere at helbrede vores forhold til mad end at ændre, hvad vi spiser.

Det signal, vi sender vores fordøjelsessystem, er afgørende for, hvordan vores krop tager imod det, vi spiser, uanset hvad det er. Hvis vi for eksempel spiser en flødeskumskage med skyldfølelse, vil fordøjelsessystemet stritte imod og ikke fungere optimalt. Hvis vi spiser den samme flødeskumskage med nydelse, vil fordøjelsessystemet opfatte den som noget værdifuldt, tage imod den næring, der er i kagen, og omsætte den optimalt. På samme måde - hvis vi tvinger os selv til at spise noget, vi ikke bryder os om, fordi det er ’sundt’, vil fordøjelsen stritte imod. Hvis vi spiser noget, vi nyder, vil det omsættes bedre. 

glæde

Spis med nærvær, glæde, taknemmelighed og venlighed over for dig selv. Misbrug ikke maden som straf eller belønning.

kulde og rå mad

For meget rå eller kold mad eller væske svækker fordøjelsen, som er meget følsom over for kulde. Fordøjelsesprocessen skal bruge varme. Kulde nedsætter tempoet og sløver hele fordøjelsesprocessen (og alle andre processer i krop og psyke). Det betyder, at maden ikke bliver ordentligt omsat, og kan føre til svækkelse af fordøjelseskræfterne, som kan give problemer som blandt andet oppustethed og overvægt. At tilberede maden let ved at tilføre en smule varme (dampe eller lynstege) støtter fordøjelsen, samtidig med, at madens næringsværdi bibeholdes. Iblødsætning, fermentering og spiring er andre måder at 'tilberede' maden på, som letter fordøjelsen.

drik mellem måltiderne

Drik mellem måltiderne. Hvis vi drikker for meget væske til måltiderne, fortynder vi mavesyren, som skal fordøje vores mad, og svækker hermed hele omsætningen af mad til næring og energi. En lille kop varm væske, for eksempel jasminthe, sammen med måltidet er nyttigt, men hovedparten af vores væskeindtag har vi bedst af at drikke mellem måltiderne.

spis, når du spiser

Hvis vi gør andre ting, mens vi spiser, for eksempel arbejder, læser eller ser fjernsyn, skal vi bruge energi på dét, hvilket betyder, at fordøjelsen har mindre energi til rådighed.

kropsholdning

Vores kropsholdning, mens vi spiser, har indflydelse på fordøjelsen. At sidde med benene over kors, krummet sammen eller i en forvreden stilling komprimerer fordøjelsesorganerne og hindrer madens passage gennem mave- tarmsystemet.

tyg maden

Veltygget mad aflaster fordøjelsesarbejdet og øger effektiviteten af næringsoptagelsen. Kolde fødevarer bliver desuden varmet op under tygningen, hvilket yderligere aflaster fordøjelsen. At tygge maden godt sikrer også, at vi ikke spiser maden for hurtigt, så vi ikke når at mærke, hvornår vi har fået nok.

stop før du er mæt

Hvis vi spiser for meget ved et måltid, skaber vi madstagnation, en midlertidig kø af fødevarer, der venter på at blive behandlet i fordøjelsessystemet. Som resultat føler vi os trætte, mens vores energi er optaget af at fordøje den overskydende mad. Hvis dette bliver en vane, kan fordøjelsen blive overanstrengt og drænet.

spis ikke for sent

Hvis vi spiser for sent på aftenen, fungerer fordøjelsessystemet langsommere, og maden er for længe om at blive omsat. Det kan medføre madstagnation

spis levende mad

Jo friskere maden er, jo mere energi og næring indeholder den. Økologisk og lokalt dyrket mad indeholder generelt mere energi. Iblødsætning af korn og kerner starter en spiringsproces, som øger energimængden i maden.